Ahad, 12 Oktober 2008


Salam…dan salam kembali kepada fitrah…dari aku,disamping bulan yang mulia “adilfitri minal aidil walfaizin”,Jika baru ini aku memulakan titik perkenalan dengan seorang tokoh yang dikenali sebagai”king of adventure” iaitu “Ibnu batutah”,yang telah memgembara selama 30 tahun,dan beberapa Negara dan benua telah diterokai oleh beliau...,aku sendiri kagum terhadap kajian yang dijalankan oleh beliau,kerana masih terdapat dan masih wujud lagi tingggalan lampau yang telah dihasilkan oleh beliau.





Ibnu Batutah


Kali ini aku ingin berkongsi senario yang berlaku dikalangan kita,terutama remaja,masalah yang dipandang remeh oleh segelintir masyarakat yang berfikiran matang tetapi “BODOH” dalam memikir dan menangani masalah “perempuan bawah umur yang sudah ternoda”.


Sekadar gambar hiasan




Persolannya mengapa??? Bagaimana ???? perempuan,mudah ternoda ketika umur mereka baru belasan tahun?

Aku telah bahagikan beberapa faktor mengapa perempuan pada belasan tahun mudah ternoda,berdasarkan kajian yang telah aku buat.


  • Kurang Didikan Agama
  • Peringkat Umur diantara 12 tahun keatas sukar di kawal
  • Mudah Termakan kata-kata manis dari lelaki
  • Fesyen Terkini
  • Pendedahan visual yang mudah didapati(video lucah)
  • Kagum&mudah tertarik dengan harta&penampilan yang dimiliki oleh lelaki.



Lelaki yang terlibat dalam situasi ini dalah lelaki yang sememangnya mencari peluangUntuk mengambil jalan mudah.Aku memandang serius terhadap perkara sebegini,kerana ia berlaku dikalangan sahabat-sahabat aku,dari usia awal belasan tahun sudah mempunyai anak luar nikah!

Sekiranya si pempuan tidak mengandung,si pempuan sudah tiada dara,dan aku sendiri melihat ramai pempuan yang berada di peringkat belasan umur malah masih lagi berada di alam persekolahan Sudah Tiada Dara”.



Disini aku memohon pihak tertentu&sahabat-sahabat supaya fikirkan cara bagaimana untuk kita menangani masalah ini,aku tidak nafikan ramai dikalangan badan-badan tertentu “Sudah pun”menyelasaikan masalah ini,tapi siapakah yang sanggup “menegur” perempuan belasan tahun,bersekolah masih lagi membonceng motor@berpimpingan tangan bersama “Kekasih” hati mereka. Tepuk dada tanya selera-



Kembali ke halaman utama

Tiada ulasan: